سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

افتتاح نخستین خانه‌موزه تمبر ایران/ تبریز صاحب جمعه‌بازار تمبر می‌شود

کد خبر : 1047
11:00
1400/03/01


رییس موزه ارتباطات گفت: با افتتاح رسمی اولین «خانه‌موزه تمبر ایران» در خانه مجتهدی‌های تبریز برنامه‌ریزی کردیم تا چند هفته آینده «جمعه‌بازار تمبر» نیز در همین مکان با حضور مجموعه‌داران استان آذربایجان شرقی راه اندازی شود.


به گزارش سونیوز، اولین خانه موزه تمبر ایران در خانه مجتهدی‌های تبریز همزمان با هفته ارتباطات و هفته میراث فرهنگی امروز (شنبه، اول خرداد) با حضور رمضانعلی سبحانی‌فر مدیرعامل شرکت ملی پست، حسن عمیدی رئیس موزه ارتباطات و مقامات استانی در خانه مجتهدی‌های تبریز افتتاح می شود؛ در این خانه‌موزه تمبرهای مختلف از سال ۱۳۴۱ تا کنون در قالب ۲۰۰ تابلوی شکیل به نمایش گذاشته خواهد شد.

حسن عمیدی با اشاره به قدمت فرهنگی، تاریخی و هنری تبریز، اظهار داشت: هنر و صنعت تبریز در کنار رویدادها و دلاوری‌ها و استقامت‌های مردم این شهر از سال های دور در تاریخ این مرز و بوم ثبت شده و به یادگار مانده و  همواره در میان اقشار مختلف مردم ایران روایت می‌شود.

رییس موزه ارتباطات تبریز را شهر اولین‌ها و پیشگامان عنوان کرد و گفت: اولین چاپخانه، اولین اسکناس، اولین اداره پست و نخستین مرکز آموزشی، انتشار نخستین روزنامه، اولین روزنامه‌نگاری ملی، اولین رمان، اولین دایره‌المعارف اسلامی، اولین کودکستان، اولین مدرسه نابینایان و ناشنوایان، اولین مدرسه به سبک نوین، اولین کتابخانه عمومی، اولین سینما، اولین نمایشنامه و تئاتر، اولین عکاسی، اولین دانشکده فرش، اولین دانشکده پرستاری، اولین پایگاه لرزه‌نگاری، اولین روابط عمومی ... بنام تبریز ثبت شده است و از امروز اولین خانه موزه تمبر ایران در خانه مجتهدی‌های تبریز گشایش می یابد.

عمیدی اظهار داشت: خانه مجتهدی ها که سال ١٣٨١ ثبت ملی شده، یکی از خانه های تاریخی مربوط به اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجار است که حدود ١٢٠٠ مترمربع مساحت دارد و تنها خانه قدیمی ایران است که در قلب یک میراث جهانی ثبت شده در دل بازار قدیم تبریز قرار دارد.

رییس موزه ارتباطات ایران تمبر را سفیر فرهنگی کشورها و ملت‌ها دانست و بیان کرد: ایجاد خانه موزه تمبر ایران فرصتی برای آشنایی با مجموعه‌های تمبر و ایجاد فصل جدیدی از پژوهش‌های تاریخی و فرهنگی در این زمینه است.

وی با بیان اینکه فضا و محتوای موزه‌ها به مرور زمان توسعه یافته و تجهیز و غنی می‌شوند، گفت: امروز نخستین روز شروع کار خانه موزه تمبر با مجموعه ای از تمبرهای دوره قاجار و دوره ۴٠ سال اتقلاب اسلامی و قطعاتی از تمبرهای بین المللی است؛ فلاتلیک ها مانند اقلام پستی و کارت پستال ها که به صورت اختصاصی به تبریز و استان آذربایجان‌شرقی مربوط هستند هم در این مجموعه گردآوری و نمایش گذاسته می شود. این حوزه قابلیت و ظرفیت توسعه زیادی دارد و تلاش می‌کنیم در چند ماه آینده کامل‌تر می‌شود.

«خانه موزه تمبر تبریز» جاذبه گردشگری آذربایجان‌شرقی

عمیدی تاکید کرد: هدف و رسالت اصلی احداث پست موزه‌ها و خانه‌های تمبر جمع‌آوری اقلام، احکام و اسناد پستی و کارت پستال‌ها و تمبرهایی است که به یک منطقه اختصاص دارند و اکنون در مناطق مختلف ایران و جهان پراکنده هستند به خانه اصلی خود در خانه موزه‌ها برگردند.

وی بیان کرد: شرکت ملی پست ایران رایزنی‌هایی را با مجموعه‌داران خصوصی داخلی و خارجی و با دولت‌ها آغاز کرده تا بتواند اشیا مختلف حوزه پستی و تمبرهای مربوط به تبریز را به خانه موزه تمبر تبریز برگرداند.

عمیدی گفت: بخش تمبرهای خام امروز در خانه موزه تمبر تبریز آغاز به کار می کند، اما کارت‌پستال‌ها و پاکت‌نامه‌ها، دست‌نوشته‌ها و اسنادی پستی باید به مرور جمع آوری شوند البته گردآوری یک بخش کوچکی را در حدود پنج ماه گذشته انجام دادیم، اما توسعه و تکمیل این فرایند تا این که خانه موزه تمبر تبریز به هدف و جایگاهی که برنامه‌ریزی شده برسد، چند سال طول می‌کشد.

رییس موزه ارتباطات گفت: خانه موزه تمبر تبریز به جاذبه گردشگری فرهنگی ارزشمندی برای منطقه آذربایجان‌شرقی و کشور  تبدیل خواهد شد. تمبر یک برگ سند تاریخی است که وقتی آلبوم آن ورق زده می‌شود گویی تاریخ ورق می‌خورد؛ زمانی که گردشگر به این مجموعه وارد شود تاریخ کشور، منطقه و شهر را کامل می‌بینند.

جمعه‌بازار تمبر تبریز  به زودی در خانه مجتهدی‌ها

عمیدی گفت: پس از افتتاح رسمی خانه موزه تمبر، برنامه‌ریزی کردیم تا ظرف چند هفته آینده  «جمعه بازار تمبر تبریز» در خانه مجتهدی‌ها را مانند جمعه بازار تهران راه‌اندازی کنیم تا مردم بتوانند مجموعه‌دار تمبر بشوند، از طرفی کودکان و دانش‌آموزان با حضور در این بازارهای فرهنگی با صنعت پست و همچنین تمبر به عنوان یک کالای فرهنگی تاریخی بیشتر آشنا شوند.

رییس موزه ارتباطات ایران بیان کرد: در حال رایزنی با مجموعه داران تمبر در استان آذربایجان‌شرقی هستیم، تا از شهرهای اطراف تبریز چون مراغه، شبستر و میانه، با این شرایط سخت سفر و هزینه و محدودیت های کرونایی به جای سفر به تهران، روزهای جمعه در خانه مجتهدی‌ها دور هم جمع شوند و اشیا خود را با هم تبادل کنند، البته این دورهمی ها با نظارت و رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا انجام خواهد شد.

عمیدی تصریح کرد: تلاش می کنیم در همه شهرها اکوسیستم فرهنگی اقتصادی جمعه بازار تمبر را با هدف افزایش مجموعه داری و توسعه روابط علاقه مندان راه اندازی و تقویت کنیم.

رییس موزه ارتباطات پژوهش و آموزش در زمینه تمبر را یکی از اهداف و برنامه‌های اصلی خانه‌موزه و جمعه‌بازار تمبر دانست و گفت: بر اساس رصد و پایش انجام شده در نتیجه سامان‌دهی و توسعه جمعه بازار تمبر تهران، علاقه به تمبر و مجموعه‌داری به سنین پایین‌تر هم کشیده شده و تعدادی از نوجوان هر هفته به جمعه بازار می‌آیند، در حال حاضر یک نوجوان ۱۵ ساله کرجی به یکی از فعالان و مجموعه داران تمبر تبدیل شده است.

تبریز ایستگاه پنجم موزه ارتباطات/ افتتاح موزه دلگان ماه آینده

عمیدی درباره پشتیانی و مدیریت موزه ها و اماکن تاریخی پست اظهار داشت: اداره موزه‌ها و امکان تاریخی در روابط عمومی شرکت ملی پست در تهران پشتیبانی همه موزه‌هایی را که در کشور راه‌اندازی شده از جمله خانه موزه تمبر تبریز بر عهده دارد؛ اما امور اجرایی و مدیریت این اماکن به استان مربوطه واگذار شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون همه برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات برای راه‌اندازی پست موزه در یزد، اولین پست موزه مدرسه جهان در بافت تاریخی شهر رشت، و دومین آن که در دلگان سیستان و بلوچستان ماه آینده با حضور وزیر ارتباطات (محمد جواد آذری جهرمی) افتتاح می شود، با همین روند انجام شده است.

رییس موزه ارتباطات با اشاره به ظرفیت‌های اقلام پستی و فرهنگی استان‌ها و شهرهای مختلف ایران گفت: یکی از آرزوهایم این است که در هر یک از استان های کشور فضایی با عنوان موزه ارتباطات، تمبر و پست راه اندازی شود اکنون در تبریز به ایستگاه پنجم رسیدیم، امیدوارم روزی در همه شهرهای بزرگ کشور یک موزه بزرگ ارتباطات داشته باشیم.

 موزه ارتباطات‬⁩ ایران در آیین اختتامیه سیزدهمین دوره موزه برتر که همزمان با روز جهانی موزه ها (۲۸ اردیبهست) و آغاز هفته موزه ها برگزار شد، علاوه بر دریافت جایزه اول بخش موزه‌های دولتی بزرگ با شاخص «تلاش برای بقا» و کسب رتبه دوم در شاخص خلاقیت و نوآوری، در بخش سوم از سوی کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) به دلیل تلاش در توسعه فعالیت موزه‌ها در فضای مجازی و کمک به تجهیز آنها شایسته تقدیر شد.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار