سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

کلید خاموشی‌ها زده شد! / خاموشی‌های بی سرو صدای برق در تبریز

کد خبر : 1043
23:45
1400/02/29


خاموشی نوبتی برق در تبریز بی سر و صدا آغاز شده. مقامات توزیع برق این شهر تاکنون در این خصوص سخنی نگفته‌اند.


به گزارش سونیوز، هنوز تابستان نیامده اما در همین بهار 1400، صدای پای بحران‌های کم آبی و خاموشی به گوش می‌رسد. بحرانی که از افزایش دمای هوا، کاهش بارش‌های یک سال اخیر و کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت آب و برق و افزایش نسبی مصرف نسبت به سال گذشته نشأت می‌گیرد.

حالا کارشناسان با افزایش 2 تا 3 درجه‌ای دمای هوا نسبت به میانگین بلند مدت هشدار می‌دهند که وضعیت تأمین آب و برق ایران در نقطه سربه‌سری به سر می‌برد و تابستان سختی پیش روی ایران است.

رشد افسارگسیخته مصرف برق در کشور، همزمان با کاهش سرمایه‌گذاری در این صنعت به‌واسطه فاصله جبران‌ناپذیر میان قیمت تمام شده و فروش آن، هر سال به نگرانی‌ها در خصوص کمبود برق دامن می‌زند. اما امسال کم آبی نیز همدست این دو شده تا سر و صدای بحران خاموشی دوباره بلند شود.

از دیروز  با افزایش چند درجه‌ای دمای هوا در آذربایجان‌شرقی برق به صورت نوبتی در برخی نقاط تبریز قطع می‌شود و قطع برق در روز فعلاً دو ساعته است.

قطع برق  افزون بر تبریز در برخی نقاط آذربایجان‌شرقی نیز رخ داده است. ظاهراً به دلیل کمبود تولید برق و میزان مصرف شهروندان و کمبود بارش ها قرار است تابستان‌ امسال  به ‌طور  روزانه  خاموشی‌ها تداوم پیدا کند.

ظرفیت تولید برق با میزان مصرف آن نمی‌خواند و در تابستان یا باید خاموشی‌های روزانه در پیش گرفته شود و یا مصرف برق مدیریت شود.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار