سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

مهمترین وظیفه در بخش کشاورزی تامین امنیت غذایی است

کد خبر : 1031
20:25
1400/02/27


معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: بخشی از امنیت غذایی به تولیدات کشاورزی مربوط می‌شود و بر همین اساس مهمترین وظیفه در بخش کشاورزی فعالیت در حوزه تامین امنیت غذایی کشور است.


به گزارش سونیوز، «کامبیز بازرگان» روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس جدید موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور که ستاد مرکزی آن در مراغه مستقر است، افزود: کشاورزی بر چهار پایه مهم منابع، سرمایه، منابع انسانی و دانش استوار می‌باشد و در سه پایه ابتدایی دچار محدودیت هستیم.

وی با اشاره به اینکه طی پنج سال گذشته پنج درصد از سرمایه‌گذاری دولت به بخش کشاورزی اختصاص یافته، بیان کرد: در کشورمان دانش به کمک سه پایه قبلی کشاورزی آمده است.

وی با تاکید بر اینکه بالای ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی دنیا از طریق کشاورزی دیم تامین می‌شود، اظهار داشت: در ایران بخش اعظم کشاورزی به صورت آبی انجام می‌شود و در زمینه استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی زیاده‌روی کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: بر اساس اطلاعات و آمار از یک سو مناطق مرکزی کشور دچار کم‌آبی است و از طرف دیگر نیز می‌خواهیم به ضریب خواتکایی برسیم؛ در نتیجه باید به کشاورزی دیم بیش از پیش توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در دنیا بالای ۶۰۰ میلی‌متر و بیشتر از میانگین بارندگی ایران است، بیان کرد: برخی کشورها که شرایط مشابه ایران را دارد با تکیه بر دانش کشاورزی از ضریب بیشتر تولید در واحد سطح برخوردار است.

«بازرگان» ضمن تاکید بر اینکه موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با هدف افزایش ضریب تولید در واحد سطح ایجاد شده است، اضافه کرد: این موسسه قرار بود مرکز «ایکاردا» باشد و تحقیقات بین‌المللی مناطق خشک دنیا در مراغه انجام شود که به نا به دلایلی تحقق نیافت.

 رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: این سازمان ۲۰ موسسه تحقیقاتی دارد و تنها موسسه‌ای که به سیستم کشاورزی می‌پردازد همین موسسه تحقیقات کشاورزی دیم بوده و دیگر موسسه‌های این سازمان منابع‌محور، محصول‌محور یا موضوعی است.

وی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم را از مهمترین موسسه‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: برای اختصاص ردیف بودجه مستقل این موسسه و توسعه روزافزون آن تلاش می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه موسسه تحقیقات کشاورزی دیم طی سال‌های اخیر در زمینه به‌نژادی، حبوبات، گیاهان جدید علوفه و غلات و ضریب نفوذ ارقام جدید خوب رشد کرده، ادامه داد: اکنون تمام دیم‌زارهای غرب کشور چشم امید به دستاوردهای این موسسه دوخته است.

مدل تحقیق برای توسعه مورد توجه قرار گیرد

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: مدل تحقیق برای توسعه باید تا مزارع از سوی این موسسه مورد توجه قرار گیرد و موانع پیش‌رو پله به پله برداشته شود که این امر به مشارکت مدیران سطح کلان نیاز دارد.

«بازرگان» اظهار داشت: پژوهشگران این موسسه در کنار تحقیق فنی باید پژوهش‌های اجتماعی و اقتصادی هم توجه داشته و به نوعی نگرش سیستمی داشته باشد.

وی اضافه کرد: کار پژوهشی در مدل جدید منحصر به دیوارهای این موسسه نیست و نتایج پژوهش‌ها باید تا مزرعه و حصول نتیجه دنبال شود.

وی افزود: موسسه تحقیقات کشاورزی دیم باید رهبری حل مسائل کشاورزی را در دست بگیرید و به جای موسسه‌محوری، به صورت مسئله‌محوری حرکت کند.

در این آیین از تلاش‌های «صابر گلکاری» در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور که در مراغه استقرار دارد، قدردانی و «خشنود علیزاده» به عنوان رئیس جدید این مرکز معرفی شد؛ چندی پیش نیز «گلکاری» به ریاست پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی منصوب شده بود.

بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود.

ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» نماینده اقلیم سرد، ایستگاه «قاملو» در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه «سرارود» در کرمانشاه به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و فراخشک است. 


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار