1404/04/22
سـونیـوز
آژانس خبری تحلیلی سونیوز
سونیوز، رسانه ای به زلالی سو
1404/04/22
-
پخش زنده سونیوز
|
|
دسته بندی اخبار
سرخط خبرها
سیاست
اقتصاد
جامعه
فرهنگ و هنر
بهداشت و دانش
ورزش
گردشگری و محیط زیست
مولتی مدیا
نمایش کل اخبار
عکس
ویدیو
پادکست
پخش زنده سونیوز
ارتباط با سونیوز
از قلم تا الگوریتم، انقلاب مخملی در روابط عمومی
کد خبر :
10656
چاپ خبر
08:34
1404/03/15
سونیوز: در عصر دیجیتال و با ظهور رسانههای نوین، نقش ارتباطات و روابط عمومی در سازمانها دگرگون شده و می توان گفت یک انقلاب سازمانی را رقم زده است. اغلب کارکردهای سنتی این حوزه، الکترونیکی و مکانیزه شده و فعالیت های روابط عمومی با بهرهگیری از فناوریهای هوشمند، به سطحی جدید ارتقا یافته است. از این رو دکتر فرید حیدری ،مدرس دانشگاه، متخصص رسانه و هوش مصنوعی به سیرتکاملی روابط عمومی بر پایه هوش مصنوعی پرداخته است.
هر سازمانی برای پیشبرد اهداف خود و برقراری ارتباط مؤثر با سطوح مختلف سازمانی و مشتریان و شهروندان، نیازمند واحد روابط عمومی است. این بخش، نقشی کلیدی در ارتقای کیفی سازمان و ایجاد یک تعامل فراگیر درونسازمانی و برونسازمانی دارد. اما متأسفانه در ایران، بهویژه در سازمانهای دولتی، روابط عمومی اغلب به محلی برای تبعید مدیران تعلیقشده از
سایر
پستهای کلیدی تبدیل شده است. در حالی که روابط عمومی یک حوزه کاملا تخصصی، استراتژیک و مهم در چارت سازمانی است
.
پیشرفت هر سازمان در گرو توانمندی روابط عمومی آن است. این توانمندسازی با جذب نیروهای متخصص، خلاق و باتجریه محقق میشود. اما در کنار جذب نیروی متخصص ارتباطات، تخصیص بودجه و منابع مالی کافی، امری ضرورری و مهم است. سازمانهایی که به روابط عمومی هوشمند مجهز می شوند، نهتنها رقبا را پشت سر می گذارند، بلکه اعتبار و جایگاه سازمان را در افکار عمومی نیز تثبیت می کنند
.
برخلاف تصور سنتی رایج، وظیفه روابط عمومی، صرفاً تهیه عکس و خبر یا گزارشنویسی از جلسات مدیران یک سازمان یا مجموعه نیست. بلکه کارکرد اصلی آن مدیریت افکار عمومی و بازتاب عملکرد سازمان در ذهن جامعه هدف ( اربابرجوع، کارمندان، مشتریان و رقبا) است. به طوری که روابط عمومی باید چشم و گوش هر سازمان باشد و با سرعت، دقت و ظرافت، ارتباطات برونسازمانی را مدیریت کند
.
بر همین اساس برونسپاری تولیدمحتوا به جای تصدی گری سازمانی در تولید و توزیع محتوا، می تواند منجر به بهینهسازی ارتباطات سازمانی و افزایش ضریب کیفی محتوا شود.
از سال ها پیش که ایزارهای دیجیتال، جایگزین ابزارهای سنتی همانند قلم، کاغذ، بولتن و پوستر شده است، می توان گفت دوره روابط عمومی کلاسیک به سر رسیده و شخصیسازی ارتباطات و افزایش درجه ارتباطات سازمانی به همراه چندسویه بودن منجر به افزایش ضریب نرخ تعاملات پویا شده است. اما اکنون فناوری های ارتباطی و روابط عمومی از این مرحله دیجیتالی نیز عبور کرده و در حال گذر به عصر روابط عمومی هوشمند است. چرا که با ظهور فناوری های نوین رسانه ای، ایزازهای هوش مصنوعی و واقعیت مجازی به همراه تحلیل دادهها، میتوان زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری حوزه روابط عمومی هر سازمان و مجموعه ای را هوشمندسازی کرد.
شواهد نشان می دهد که هوش مصنوعی در فرآیند تولید محتوا انقلاب مخملی کرده است. ابزارهای مبتنی بر
AI
پیشنهاد موضوعات پرطرفدار را بر اساس ترندهای روز ارائه می دهد. پیش نویس های متنی برای تنظیم اخبار، مقالات و محتوای شبکههای اجتماعی ایجاد می کند. تصاویر و ویدیوهایی جذاب با استفاده از فناوریهای نوین خلق می کند. همچنین، با تحلیل عملکرد کمپینهای پیشین، راهکارهایی برای بهینهسازی تبلیغات در آینده ارائه میدهد و می تواند با استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین پیامهای اختصاصی برای هر گروه از مخاطبان ایجاد کند. بهترین کانالهای ارتباطی (ایمیل، شبکههای اجتماعی، پیامرسانها و ...) را برای هر فرد پیشنهاد دهد. زمان مناسب انتشار محتوا را برای افزایش نرخ تعامل حداکثری مشخص کند. امروزه بسیاری از سازمانها از ربات های هوشمند برای پاسخگویی به سوالات مخاطبان استفاده میکنند. این ربات ها می توانند به صورت خودکار به سوالات متداول پاسخ دهند. مکالمات واقعی را شبیه سازی شده کنند و در صورت نیاز، درخواست ها را به اپراتور انسانی منتقل کنند. این فناوری نهتنها سرعت پاسخگویی را افزایش میدهد، بلکه هزینههای اجرایی و عملیاتی را نیز کاهش میدهد
.
هوش مصنوعی با تحلیل دادههای کلان میتواند ترندهای آینده در سازمان مربوطه را پیشبینی کند. این حالت به روابط عمومی این امکان را میدهد تا کمپینهای هوشمند و آیندهنگرانه ای طراحی نماید و سازمان را با تغییرات در اسناد بالا دستی و حتی ظهور و بروز استراتژی های جدید بازاریابی وفق دهد و فرصتهای جدیدی را در راستای برندسازی شناسایی کند
.
روابط عمومی هوشمند، نسخه جدید و تکامل یافته روابط عمومی دیجیتال است که با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی، دادهها را تجزیه و تحلیل میکند تا بهترین نوع تصمیمگیری اتخاذ شود. این سیستم می تواند رابطه عمودی سازمان با مخاطب و مشتری را به یک ارتباط افقی گروهی و تعاملی تبدیل کند. روابط عمومی هوشمند، راهبردی و آیندهنگر است و می تواند به جای واکنشپذیری، نوع رفتارها و سطح و فرم واکنش ها را پیشبینی و بحران های احتمالی را مدیریت کند. تابا یک آنالیز علمی و فنی و همچنین رصد رسانهها و رقبا، شایعات را پیش از پخش فراگیر آن خنثی نماید. روابط عمومی هوشمند با یک رویکرد دانش بنیانی از مدیریت دانش، نوآوری و خلاقیت برای پیشبرد اهداف سازمان استفاده میکند. چرا که روابط عمومی هوشمند، فناورمحور، تعاملی و انعطافپذیر است و از ابزارهای دیجیتال و هوش مصنوعی به همراه تکنولوژی های نوین رسانه ای بهره می برد تا بتواند به جای انزوا و یکنواختی، یک تعامل پویا و دوسویه با رسانهها و جامعه هدف ایجاد کند
.
هوش مصنوعی موتور محرکه تحول در روابط عمومی دیجیتال است. هوش مصنوعی با قابلیتهای منحصر به فرد، نه تنها عملکرد روابط عمومی را متحول می کند، بلکه قابلیت پیش بینی و شخصیسازی فرآیندهای ارتباطی سازمانی را کارآمد و ارتقا می دهد. هوش مصنوعی با پردازش حجم انبوهی از دادههای مخاطبان همانند نوع و نرخ تعامل کاربران در شبکههای اجتماعی و بازخوردهای دریافتی میتواند الگوهای رفتاری مخاطبان را شناسایی و واکنشهای احتمالی به کمپینها و اخبار را پیشبینی نماید. همچنین می تواند شایعات و بحرانهای احتمالی را قبل از وقوع تشخیص دهد. چرا که یکی از چالشهای بزرگ روابط عمومی ها، پایش اخبار و شایعات در فضای مجازی است.
هوش مصنوعی برای مدیریت شایعات، از الگوریتم های خاص به همراه رصد لحظهای و آنلابن منابع خبری متعدد استفاده می کند تا بتواند اخبار مرتبط با سازمان را فیلتر، اولویتبندی و حتی رتبه بندی کند. احساسات و رفتارهای کاربران را تجزیه و تحلیل کرده و میزان مثبت و منفی بودن بازخوردها محاسبه می شود. همچنین هشدارهای فوری برای بحرانهایی که در حال شکلگیری هستند، ارسال می گردد. این قابلیتها به روابط عمومی کمک میکند تا قبل از گسترش دامنه بحران، واکنش هایی مناسب نشان دهد
.
در این فرآیند با یک مدیریت هوشمند و انعطاف پذیر و همچنین با یک برنامهریزی راهبردی به همراه تحلیل داده ها، تهدیدات به فرصت تبدیل می شود تا حوزه روابط عمومی هر سازمان و مجموعه ای به جای واکنشپذیری به طراح استراتژیهای هوشمند کنترل گر تبدیل گردد.
ناگفته نماند با وجود همه ویژگی هایی که برای روابط عمومی هوشمند ذکر شد، استفاده از هوش مصنوعی در حوزه ارتباطات برون سازمانی چالشهایی نیز به همراه دارد. ابزارهای هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت هستند. بر همین اساس تیم روابط عمومی هر سازمانی بایستی همواره به روز بوده و از آموزش های مداوم و متوالی برخوردار باشند. علاوه بر این موضوع، استفاده از دادههای کاربران نیز باید با رعایت قوانین حفاظت از اطلاعات انجام شود و مسائل اخلاقی از جمله عدم نقض حریم خصوصی نیز رعایت گردد
.
با تغییر نیازهای ارتباطی یک سازمان، چنین به نظر می رسد که هوش مصنوعی دیگر یک ابزار صرفا نمایشی و لوکس نیست، بلکه یک شریک استراتژیک و عنصری ضروری از روابط عمومی نوین است. سازمانهایی که از این تکنولوزی استفاده میکنند، میتوانند ارتباط عمیق، دقیق، سریع و مؤثری با جامعه هدف برقرار نمایند. البته افزایش ضریب موفقیت در کاربردهای بهینه از فناوری های نوین در ترکیب هوش مصنوعی با خلاقیت، انعطاف پذیری و تفکر انسانی تعریف می شود و این فرآیند تبیین می کند که هوش مصنوعی نمیتواند به طور کامل جایگزین خلاقیت و تفکر انسانی شود و بایستی همواره تحت نظارت متخصصان قرار گیرد. در واقع این مسئله اهمیت نظارت انسانی در راستای جلوگیری از خودمحتار بودن هوش مصنوعی را تاکید می کند. چرا که خودمختاری ربات های هوشمند می تواند همه فیلم های علمی و تخیلی تاریخ را به یک واقعیت محض و نحس تبدیل کند
.
دکتر فرید حیدری
مدرس دانشگاه
متخصص رسانه و هوش مصنوعی
موسسه فرهنگی هنری فصل هنر،
مشاور و مجری پروژه های فرهنگی، هنری، رسانه ای و تبلیغاتی شماست. موسسه فرهنگی هنری به عنوان جامع ترین موسسه فرهنگی هنری شمالغرب کشور و اولین شرکت خلاق در حوزه صدا و تصویر با شعار « فقط تصور کن... ! » ، ایده ها و تصورات شما را ممکن می سازد.
ارتباط با موسسه فرهنگی هنری فصل هنر/ کلیک کنید
.
نویسنده : سونیوز
برچسب های خبر (تگ)
هوش مصنوعی
روابط عمومی
روابط عمومی هوشمند
انقلاب روابط عمومی با هوش مصنوعی
فرید حیدری
یادداشت
افزودن نظر جدید
پاسخ به نظر
نام
نظر
ثبت نظر
نمایش
0
نظر
جدیدترین اخبار روز
هوش مصنوعی به نبرد سرطان می رود
1404/04/21
21:15
آخرین خبر از متوقف کردن غنی سازی در ایران
1404/04/21
21:04
نبرد دو غول اروپا
1404/04/21
20:53
تفاوت های میدان و دیپلماسی از زاویه عارف
1404/04/21
13:00
بارش باران در برخی نقاط کشور
1404/04/20
09:55
خبرفوری: صداوسیما دروغ گفت!
1404/04/19
23:45
نمایش کل اخبار جدید
پژوهشیار